تبلیغات
وب سایت شخصی حسین مردان پور - مطالب دی 1393

وب سایت شخصی حسین مردان پور

محمد بن حسین بن شمون می گوید: نامه ای برای امام علیه السلام نوشتم و از فقر شكایت كردم و بعد پیش خود گفتم اینكه امام صادق علیه السلام  فرموده فقر با داشتن ولایت اهل بیت ـ علیهم السلام ـ بهتر است از ثروت با دشمنان ایشان بودن، كه جواب امام عسكری علیه السلام   آمد كه خداوند دوستان ما را وقتی گرفتار گناهان می شوند توسط فقر دفع ضرر گناه می نماید و از بسیاری از آنها در می گذرد وتو همانطور كه حدیث نفس كردی فقیر باشی و با ما باشی بهتر است از اینكه غنی و ثروتمند باشی ولی با دشمنان ما باشی. آری ما پناهگاه كسانی هستیم كه به ما پناه می برند و نوریم برای كسانی كه از ما كسب نور نمایند و محل اعتصام می باشیم برای اشخاصی كه به ما تمسك می جویند. كسی كه ما را دوست بدارد با ما در مقام أعلی خواهد بود و هر كه از ما منحرف شود جایگاهش آتش است.
(مناقب،ابن شهر آشوب ج4، ص 439 





طبقه بندی: تربیتی،  سیاسی،  تاریخی،  اخلاقی، 
برچسب ها: عسگر، دفع ضرر، مناقب، ابن شهرآشوب،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 18 دی 1393 توسط : حسین مردان پور


محمد بن زیان می گوید: مأمون تلاش می كرد كه امام جواد علیه السلام را همانند خود اهل دنیا كند و به لهو و فسوق مایل سازد ولی موفق نشد، یکی از کارهایی که برای نیل به این هدف کرد این بود که از مردی به نام مخارق آوازه خوان كه ساز می زد و آواز می خواند و ریش بلندی داشت، خواست تا حضرت را به سمت لهو بکشاند، مخارق به مأمون اطمینان داد كه من حتماً امام جواد را به عیش و طرب خواهم كشاند و مایل به دنیایش خواهم نمود.
مخارق مقابل خانه امام نشست و آواز خود را بلند كرد به طوری كه همه اهل خانه دور او جمع شدند و بعد شروع كرد به نواختن!
یك ساعت چنین كرد ولی دید حضرت جواد علیه السلام هیچ توجهی به او ندارد حتی سر خود را بلند نكرده كه به طرف راست و چپ بنگرد.
پس از آنكه مخارق دست از خواندن و نواختن برداشت امام  علیه السلام سرمبارك را بلند كرد و فرمود:
اِتَّقِ اللهِ یا ذَاالعُثْنُونَ، قالَ: فَسَقَطَ المِضْرابُ مِنْ یَدِهِ وَ العُودُ فَلَمْ یَنْتَفِعُ بِیَدِهِ اِلی اَنْ ماتَ
از خدا بترس ای مرد ریش بلند. راوی می گوید تا امام  علیه السلام این فرمایش را نمود وسایل ساز و آواز از دست مخارق افتاد و دیگر تا هنگام مرگ نتوانست از دست خود برای اجرای موسیقی استفاده كند.

(مناقب، ابن شهر آشوب، ج4، ص396.)





طبقه بندی: تربیتی،  اجتماعی، 
برچسب ها: آواز، ساز، عیش، طرب، موسیقی،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ شنبه 13 دی 1393 توسط : حسین مردان پور

   از جمله علل و اسباب برقراری نظام حکومت و استواری امور مردم، محبت ورزی است; زیرا اگر مردم با یکدیگر برخوردی از روی محبت و صفا داشته باشند، هرگز با یکدیگر دچار مشکل نخواهند شد و از این روست که خداوند متعال ایجاد محبت بین مردم را بزرگ دانسته و بر آن منّت نهاده و فرموده است: «اگر تمام آنچه را در روی زمین است بین مردم انفاق کنی نمی توانی بین دل هایشان محبت ایجاد کنی، ولی خدا بود که میان آنان الفت انداخت.» (انفال: 63)
با دوستی و محبت، بهتر می توان عقاید و دستورهای دینی را بین مردم رواج داد تا خشونت و تندخویی; زیرا خشونت سبب تنفّر است، ولی محبت الفت می آورد. کسانی که نسبت به یکدیگر محبت داشته باشند، به هم نزدیک می شوند و چون با هم نزدیک شدند به یکدیگر یاری می رسانند و در آن صورت، به فعالیت و آبادانی می پردازند.
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله از راه های گوناگون محبت ورزی، مانند سلام گفتن، دست دادن و مصافحه کردن، خبرگیری و تفقّد از حال و مشکلات پیروان خویش، در دل های آنان نفوذ داشت. پیامبر خدا چنان رفتار محبت آمیزی داشت که هرگز از یاران و اصحاب خویش غافل نمی ماند و پیوندها و رابطه ها را گرم و زنده نگاه می داشت. به فرموده امام علی علیه السلام، هرگاه کسی از برادران دینی اش را سه روز نمی یافت، احوال او را می گرفت: پس اگر غایب و در سفر بود برایش دعا می کرد، و اگر حاضر و در محل بود به دیدارش می شتافت، و اگر بیمار بود به عیادتش می رفت.

مجله معرفت » بهمن 1385 - شماره 110، نویسنده : فاضلی، خادم حسین





طبقه بندی: تربیتی،  اجتماعی، 
برچسب ها: سیره، اجتماعی، پیامبر، الفت، سلام،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 11 دی 1393 توسط : حسین مردان پور

رسول خدا از نظر لباس، موی سر و چهره، بسیارآراسته بود، در آینه نگاه می کرد و موی سر را شانه می زد، و اگر آینه نبود، در ظرف آب نگاه می کرد و موی سر را مرتب می ساخت. افزون بر آن، خود را برای خانواده و نیز برای اصحاب و یاران خود می آراست.
وقتی همسرش عایشه از علت نگاه کردن حضرت در ظرف آب پرسید، در جواب فرمود: خداوند دوست دارد که هرگاه بنده اش نزد برادران دینی خود می رود، خویشتن را برایشان بیاراید.
رسول خدا پیامبرصلی الله علیه و آله سر را شانه می کرد، و هرگاه موی سر یا صورت او می ریخت، همسرانش جمع می کردند. موهای پیامبر که به عنوان تبرّک نزد مردم  بود، از همان موها بود.
پیداست که این شیوه، سبب جذب و جلب توجه دیگران می شود، و از جمله رازهای محبوبیت پیامبر و نفوذ تبلیغ ایشان را در دل های مردم باید در همین گونه روش های رفتاری ایشان جستجو نمود.

مجله معرفت » بهمن 1385 - شماره 110، نویسنده : فاضلی، خادم حسین





طبقه بندی: تربیتی،  اجتماعی،  اخلاقی، 
برچسب ها: شانه کردن مو، عایشه،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 7 دی 1393 توسط : حسین مردان پور

   در زمان خلیفه وقت (مهتدى عباسى ) امام حسن عسكرى را زندانى كردند. رئیس زندان فردى به نام صالح بن وصیف بود.
گروهى از دشمنان امام علیه السلام پیش رئیس زندان رفتند و اكیدا از او خواستند به آن حضرت در زندان سخت بگیرد.
رئیس زندان گفت: چه كنم؟ دو نفر از بدترین اشخاص را براى شكنجه حسن عسكرى مامور كردم، آن دو نفر پس از مشاهده حال عبادت و راز و نیاز آن حضرت، آن چنان تحت تاثیر قرار گرفته اند كه خود مرتب به عبادت و نماز مشغولند، به طورى كه رفتارشان شگفت آور است، آنها را احضار كردم و پرسیدم :
شما چرا چنین شده اید؟ چرا به این شخص شكنجه نمى كنید، مگر از ایشان چه دیده اید؟
در پاسخ گفتند: چه بگویم درباره شخصى كه روزها را روزه مى گیرد و شبها را به عبادت مى گذراند، نه سخن مى گوید و نه جز عبادت به كار دیگر سرگرم مى گردد، هنگامى كه به ما نگاه مى كند بدنمان مى لرزد و چنان وحشت سراسر وجود ما را فرا مى گیرد كه نمى توانیم خود را نگه داریم، مخالفین امام كه این سخنان را شنیدند ناامید سر افكنده برگشتند.

بحار الانوار: ج 50، ص 308.





طبقه بندی: سیاسی،  تاریخی،  اخلاقی، 
برچسب ها: امام حسن عسکری، زندان، شکنجه، زندانبان،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 3 دی 1393 توسط : حسین مردان پور

یونس بن عبدالرحمان ، از شاگردان حضرت رضا علیه السلام بود، و در آن عصر بحث و بررسى درباره سرنوشت و اراده و مشیت و...، در میان دانشمندان رواج داشت ، معماى این امور براى یونس ، حل نشده بود، یونس ‍مى خواست این معما با بیان شیواى امام رضا علیه السلام حل و روشن گردد، به محضر آن حضرت آمد و درباره امور پیش گفته ، سخن به میان آورد و توضیح خواست. امام رضا علیه السلام به او چنین فرمود: اى یونس ! عقیده « قدربه » را نپذیر، زیرا عقیده آنها نه با گفتار اهل بهشت تطبیق مى كند، و نه با گفتار دورخیان ، و نه با گفتار شیطان ، مطابقت دارد، زیرا (طبق آیه 43 سوره اعراف ) بهشتیان در بهشت گویند: الحمد لله الذى هدانا لهذا و ماكنا لنهتدى لولا ان هدانا الله.
دوزخیان (طبق آیه 106 مؤ منون ) در دوزخ مى گویند:
« ربنا غلبت علینا شقوتنا و كنا قوما ضالین »
و ابلیس (طبق آیه 39 حجر) گفت :
« رب بما اغویتنى »
بنابراین این هر سه گروه ، نیكى و بدى را به خدا نسبت مى دهند، ولى قدریه به خودشان بر مى گردانند.

یونس گفت: سوگند به خدا، من گفتار آنها (قدریه ) را قبول ندارم ، بلكه عقیده ام این است كه : چیزى پدید نیاید مگر آنچه را خدا بخواهد و اراده و مقدر و حكم نماید.
امام رضا
علیه السلام
: اى یونس ! این گونه نیست ... (بلكه خواست خدا این است كه انسان نیز در كارهایش مختار باشد) آیا مى دانى مشیت یعنى چه ؟
مشیت و خواست خدا، یاد نخستین (لوح محفوظ) است ، آیا مى دانى « اراده » چیست ؟ اراده ، تصمیم بر آنچه مى خواهد، مى باشد آیا مى دانى « قدر» یعنى چه ؟ قدر، همان اندازه گیرى و مرزبندى است ، مانند مدت عمر زندگى ، و هنگام مرگ ، سپس فرمود: منظور از حكم (قضاء) محكم ساختن و عینیت بخشیدن است .
یونس كه از بیانات روشن امام رضا
علیه السلام  قانع و خشنود و شیفته آن حضرت شده بود اجازه طلبید كه سر مقدس امام علیه السلام  را ببوسد، و در این حال عرض ‍ كرد:گره مطلب مشكل را بروى من گشودى كه من از آن ناآگاه بودم .


کافی حدیث 4، ص 157، 158، ج 1.





طبقه بندی: تربیتی،  اعتقادی،  تاریخی، 
برچسب ها: مشیت، قدر، شیطان، رب، بهشت، جهنم،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 1 دی 1393 توسط : حسین مردان پور