تبلیغات
وب سایت شخصی حسین مردان پور - مطالب بهمن 1393

وب سایت شخصی حسین مردان پور

پیامبرصلی الله علیه وآله :  


تَصَافَحُوا فَإِنَ التَّصَافُحَ یُذْهِبُ السَّخِیمَة .

 تحف العقول ،ص 55
 

با یکدیگر دست بدهید زیرا دست دادن کینه و کدورت را از بین می برد.





طبقه بندی: اجتماعی،  اخلاقی، 
برچسب ها: کینه، کدورت،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 26 بهمن 1393 توسط : حسین مردان پور

 

پیامبرصلی الله علیه و آله :  


وَ لِلْمُنَافِقِ ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ وَ إِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ وَ إِذَا ائْتُمِنَ خَان .

 بحارالانوار، ج ،69ص206
 

نشان منافق سه چیز است :

 1- سخن بدروغ گوید .

2- از وعده تخلف کند .

3-  در امانت خیانت نماید.


 





طبقه بندی: تربیتی،  اخلاقی، 
برچسب ها: دروغ، وعده، امانت، خیانت، منافق،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 26 بهمن 1393 توسط : حسین مردان پور

لوگوی پیامبر رحمت(ص)

 

لوگوی پیامبر رحمت(ص)

 





طبقه بندی: اعتقادی، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 21 بهمن 1393 توسط : حسین مردان پور

آیه شماره 43 از سوره مبارکه آل عمران
 یَا مَرْیَمُ اقْنُتِی لِرَبِّكِ وَاسْجُدِی وَارْكَعِی مَعَ الرَّاكِعِینَ

اى مریم فرمانبر پروردگار خود باش و سجده كن و با ركوع‏كنندگان ركوع نما


1- افراد برجسته باید تواضع و عبادتشان بیشتر باشد. «یا مریم اقنتى...» (براى اولیاى خدا، عبادات ویژه‏اى سفارش شده است، همانگونه كه براى پیامبرصلى الله علیه وآله نماز شب واجب بود.)
2- نماز، ركوع و سجود، بهترین راه شكر است. در آیه قبل برگزیدگى خداوند مطرح شد كه سزاوار شكر است. «اصطفاك... اقنتى»
3- عبادت باید تنها براى پروردگار باشد. «لربّك»
4- عبادت، مایه‏ى تربیت انسان است. «ربّك»
5- نمازجماعت وعبادت دسته‏جمعى، قبل از اسلام نیز بوده است.«مع الراكعین»
6- حضور زن در اجتماعات عبادى واجتماعاتى كه مردان نیز حضور دارند سفارش شده است. «مع الراكعین» به شرط آنكه زنان، مریم‏گونه رفتار نمایند.
7- منتخبین وبرگزیدگان، باید همراه توده‏ها و در متن جامعه باشند، نه جدا و منزوى از مردم. «اركعى مع الراكعین»





طبقه بندی: عبادی،  اجتماعی،  اخلاقی، 
برچسب ها: رکوع، جماعت، سجده، نماز، اجتماع، عبادت، دسته جمعی،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 20 بهمن 1393 توسط : حسین مردان پور

آیه شماره 51 از سوره مبارکه توبه
 
قُل لَّن یُصِیبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللّهُ لَنَا هُوَ مَوْلاَنَا وَعَلَى اللّهِ فَلْیَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ
بگو جز آنچه خدا براى ما مقرر داشته هرگز به ما نمى‏رسد او سرپرست ماست و مؤمنان باید تنها بر خدا توكل كنند
1- رهبر و امّت در غم و شادى شریك همند. آیه‏ى قبل «تصبك » اینجا «یصیبنا»
2- ما مأمور به تكلیفیم، نه ضامن نتیجه. جهاد مى‏كنیم، ولى مقدّرات به دست خداست. «الاّ ما كتب اللَّه لنا»
3- مؤمنان واقعى حتّى سختى‏هاى جبهه را در راستاى منافع و مصالح خود مى‏بینند. «كتب اللَّه لنا»
4- مقدّرات انسان، از پیش نوشته شده است.«كتب اللَّه لنا»
5- آنچه خداوند براى مؤمن مقدّر كرده خیر است، چون مولى براى بنده‏اش، بد نمى‏نویسد. «كتب اللَّه لنا هو مولینا»
6 -مؤمن، خود را تحت ولایت خدا مى‏داند. « هو مولینا»
7- بالاترین درجه‏ى توحید، حركت در مدار قانون الهى و سپردن سرنوشت به دست خداى حكیم است.«هو مولینا»
8 -تنها باید بر خدا تكیه كرد. «على اللَّه»
9- شرط ایمان، توكّل بر خداست. «فلیتوكّل المؤمنون»





طبقه بندی: اعتقادی، 
برچسب ها: توبه، رهبر، امت،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 15 بهمن 1393 توسط : حسین مردان پور

آیه شماره 221 از سوره مبارکه بقره
وَلاَ تَنكِحُواْ الْمُشْرِكَاتِ حَتَّى یُؤْمِنَّ وَلأَمَةٌ مُّؤْمِنَةٌ خَیْرٌ مِّن مُّشْرِكَةٍ وَلَوْ أَعْجَبَتْكُمْ وَلاَ تُنكِحُواْ الْمُشِرِكِینَ حَتَّى یُؤْمِنُواْ وَلَعَبْدٌ مُّؤْمِنٌ خَیْرٌ مِّن مُّشْرِكٍ وَلَوْ أَعْجَبَكُمْ أُوْلَئِكَ یَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَاللّهُ یَدْعُوَ إِلَى الْجَنَّةِ وَالْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ وَیُبَیِّنُ آیَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَكَّرُونَ
و با زنان مشرك ازدواج مكنید تا ایمان بیاورند قطعا كنیز با ایمان بهتر از زن مشرك است هر چند [زیبایى] او شما را به شگفت آورد و به مردان مشرك زن مدهید تا ایمان بیاورند قطعا برده با ایمان بهتر از مرد آزاد مشرك است هر چند شما را به شگفت آورد آنان [شما را] به سوى آتش فرا مى‏خوانند و خدا به فرمان خود [شما را] به سوى بهشت و آمرزش مى‏خواند و آیات خود را براى مردم روشن مى‏گرداند باشد كه متذكر شوند
1-  مسلمانان، حقّ پیوند خانوادگى با كفّار را ندارند. «ولا تنكحوا»
2- دفع خطر، مهم‏تر از كسب منفعت است. در ازدواج با مشرك دو احتمال در پیش است: یكى آنكه مشرك ایمان آورد. دیگر آنكه مؤمن مشرك شود. از آنجایى كه خطر مشرك شدن مؤمن مهم‏تر است، لذا اسلام ازدواج قبل از ایمان را نهى نموده است. «لا تنكحوا المشركات حتّى یؤمنّ»
3- در انتخاب همسر، ایمان اصالت دارد و ازدواج با كفّار ممنوع است. «و لأمة مؤمنة خیر»
4- در ازدواج، فریب جمال، ثروت و موقعیّت دیگران را نخورید. «و لو اعجبتكم... و لو اعجبكم»
5- مقام و مال و جمال، جاى ایمان را پر نمى‏كند. «ولواعجبكم»
 6- به ضعیفان و محرومان با ایمان بهاداده و با آنان ازدواج كنید. «لامة مؤمنة... لعبد مؤمن خیر»
7- ازدواج مى‏تواند وسیله‏اى براى دعوت به مكتب باشد. «حتى یؤمنوا»
8- غرائز باید در مسیر مكتب كنترل شود. «حتى یؤمنّ... حتّى یؤمنوا»
9- ایمان مایه‏ى ارزش است، گرچه در بنده و كنیز باشد وشرك رمز سقوط است، گرچه در حر و آزاد باشد. «لامة مؤمنة خیر من مشركة»
10- پدر، حقّ ولایت بر ازدواج دخترش دارد. در مسئله داماد گرفتن، به پدر خطاب مى‏كند كه دختر خود را به مشركان ندهید. «لا تنكحوا»
 11- اوّل ایمان، بعد ازدواج. فكر نكنید شاید بعد از ازدواج ایمان بیاورند. «حتى یؤمنّ... حتّى یؤمنوا»
12- از نفوذ عوامل مشرك در تاروپود زندگى مسلمانان، جلوگیرى كنید و توجّه به خطرات مختلف این نوع ازدواج‏ها داشته باشید. «اولئك یدعون الى النار»
13- همسر بد، زمینه ساز جهنّم است. «یدعون الى النار»
14- عمل به دستورات الهى، راه رسیدن به بهشت است. «واللّه یدعو الى الجنّة»

15- مغفرت، با توفیق و اذن الهى است. بر خلاف مسیحیّت كه آمرزش را بدست بزرگان خود مى‏دانند. «و المغفرة باذنه»
16- انسان، واقعیات را به طور فطرى در مى‏یابد. بیان احكام فقط براى یادآورى است. «لعلّهم یتذكّرون»

 





طبقه بندی: اجتماعی،  خانواده، 
برچسب ها: مال، زن مشرک، ازدواج، داماد، پدر، همسر،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 12 بهمن 1393 توسط : حسین مردان پور


ابی هاشم می گوید: از امام حسن عسكری درباره این آیه شریفه پرسیدم:
«ثُمَّ أوْرَثْنا الكِتابَ اَّلذِینَ اصْطَفْینا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُم ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُم مُقْتَصِدٌ، وَ مِنْهُم سابِقٌ بِالْخَیْراتِ بِاِذْنِ الله»ِ (فاطر-32)
آنگاه این كتاب را به آن كسان از بندگانمان كه انتخاب نمودیم به میراث دادیم وبعضی ایشان ستمگر خویشند و بعضی معتدلند و بعضی به اذن خدا به سوی نعمتها می شتابند.
امام  علیه السلام فرمود: هر سه دسته مربوط به آل محمد ـ علیهم السلام ـ می باشند. آنكه بر خود ظلم روا داشته كسی است كه اقرار به امام ننموده و مقتصد كسی است كه عارف به مقام امام است و گروه سوم اشخاصی هستند كه سبقت در گرفتن فیض و خیرات از امام  علیه السلا م دارند.
ابی هشام می گوید: من در فكر فرو رفتم كه این چه عظمتی است كه نصیب امامان ـ علیهم السلام ـ شد. و مقداری هم اشك ریختم كه وجود مبارك امام عسكری  علیه اسلام نگاهی به من انداخت و فرمود: مسئله بالاتر از آن است كه تو فكر می كنی و تو به عظمت و شأن آل محمد ـ علیهم السلام ـ شكر خدا را بجا آور و از او بخواه كه توفیق تمسك جستن به ریسمان ولایتشان را به تو عنایت فرماید زیرا در روز قیامت به همان خوانده خواهی شد زیرا فردای قیامت هرانسانی را با امامش مشحور می كنند امیدوارم كه به راه خیر سیر كنی.

(بحار الانوار، ج50، ص259)





طبقه بندی: اعتقادی،  سیاسی،  تاریخی،  تربیتی، 
برچسب ها: امام حسن، عسگری، ابی هشام، ولایت،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ شنبه 11 بهمن 1393 توسط : حسین مردان پور