تبلیغات
وب سایت شخصی حسین مردان پور - مطالب تیر 1393

وب سایت شخصی حسین مردان پور

آیه شماره 16 از سوره مبارکه مائده
 یَهْدِی بِهِ اللّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلاَمِ وَیُخْرِجُهُم مِّنِ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَیَهْدِیهِمْ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ

خدا هر كه را از خشنودى او پیروى كند به وسیله آن [كتاب] به راه‏هاى سلامت رهنمون مى‏شود و به توفیق خویش آنان را از تاریكیها به سوى روشنایى بیرون مى‏برد و به راهى راست هدایتشان مى‏كند

نکته ها:
1-كسانى قابل هدایتند كه در پى تحصیل رضاى حقّ باشند، نه دنبال مقام و مال و هواى نفس و انتقام. «یهدى به اللّه مَن اتّبع رضوانه»
2-انسان، خود زمینه‏ساز هدایت خویش است. «یهدى به اللّه من اتّبع رضوانه»
3-هدایت به راه‏هاى سلامت و سعادت، در گرو كسب رضاى خداست و هر كس در پى راضى كردن غیر او باشد، در انحراف است. «یهدى به اللّه من اتّبع رضوانه سبل السلام»
4-راه حقّ یكى و راه‏هاى باطل (شرك، كفر، نفاق و تفرقه و...) متعدّد است. (كلمه‏ى «نور»، مفرد ولى «ظلمات» جمع است. آرى، همه‏ى نیكى‏ها و پاكى‏ها در پرتو نور توحید، یك حالت وحدت و یگانگى به خود مى‏گیرد، امّا ظلمت همیشه مایه‏ى تفرقه و پراكندگى صفوف است.)
5-هدف، یكى است ولى راه‏هاى رسیدن به آن متعدّد است. «سبل السلام»
6-مكتب وحى، سلامت و سعادت فرد و جامعه و روح و جسم را تضمین كرده است. «سبل السلام»
بشر در سایه قرآن، به همزیستى و صفا در زندگى مى‏رسد. «سبل السلام»
7-«سبل السلام» به «صراط مستقیم» منتهى مى‏شود، و همه‏ى كسانى كه با انجام تكالیف گوناگون در شرایط مختلف، در پى كسب رضاى خداوند مى‏باشند، به صراط مستقیم مى‏رسند. «یهدى... سبل السّلام... یهدیهم الى صراط مستقیم»
8-براى رسیدن به صراط مستقیم، تنها پیامبر و كتاب كافى نیست، لطف و اراده‏ى خدا هم لازم است. «باذنه»
9-نه جبر، نه تفویض بلكه امر بین الامرین. انسان انتخاب‏گر است؛ «اتّبع رضوانه» امّا رسیدن به هدف بدون اراده خدا نمى‏شود. «باذنه»
10-قرآن، داروى شفابخش همه ظلمات است. تاریكى‏هاى جهل، شرك، تفرقه، توحّش، شبهات، شهوات، خرافات، جنایات واضطراب‏ها را به نور علم، توحید، وحدت، تمدن، یقین، حقّ، صفا وآرامش تبدیل مى‏كند. «یخرجهم من الظلمات الى النور»





طبقه بندی: اعتقادی، 
برچسب ها: جبر، هدف، صراط مستقیم، سعادت، سلامت، وحی، همزیستی،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 15 تیر 1393 توسط : حسین مردان پور

اصل «انتقاد» در لغت یعنی مشخص کرد خالص و خوب از ناخالص و بد، ولی در فرهنگ رائج به دلیل ندانستن شیوه-های انتقاد و مخلوط شدن آن با «انتقام» مردم حس خوشایندی نسبت به آن ندارند. انتقاد به معنی دقیق نوعی، «جراحی روانی برای خارج کردن غده و تومور عیب» است و هر جراحی با درد همراه است. پس ابتدا باید فرد به اتاق بی¬هوشی برده شود و سپس عمل جراحی انجام شود و غدة عیب را بر داریم و سپس بخیه كنیم و برای جلوگیری از درد پس از عمل از مُسكّن استفاده كنیم. بنابراین انتقاد باید كاملاً روش روان شناختی باشد و غیر مستقیم.


ادامه مطلب


طبقه بندی: تربیتی،  اجتماعی،  اخلاقی، 
برچسب ها: نفد، دعا، ارتباط، هنر، زن ومرد، اعتراض، عاطفی،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ شنبه 14 تیر 1393 توسط : حسین مردان پور

حلول ماه مبارک رمضان بر شما مبارک

امام باقرعلیه السلام:

إِذَا طَلَعَ هِلَالُ شَهْرِ رَمَضَانَ غُلَّتْ مَرَدَةُ الشَّیَاطِینِ وَ فُتِحَتْ أَبْوَابُ السَّمَاء. الکافی ،ج4،ص67
هنگامی که ماه رمضان حلول می کند ابلیسیان در زنجیر می شوند و درهای آسمان گشوده می شود

آیه شماره 185 از سوره مبارکه بقره
ماه هدایت « آغاز ماه مبارک رمضان »

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَمَن كَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللّهُ بِكُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
ماه رمضان [همان ماه] است كه در آن قرآن فرو فرستاده شده است [كتابى ] كه مردم را راهبر و [متضمن] دلایل آشكار هدایت و [میزان] تشخیص حق از باطل است پس هر كس از شما این ماه را درك كند باید آن را روزه بدارد و كسى كه بیمار یا در سفر است [باید به شماره آن] تعدادى از روزهاى دیگر [را روزه بدارد] خدا براى شما آسانى مى‏خواهد و براى شما دشوارى نمى‏خواهد تا شماره [مقرر] را تكمیل كنید و خدا را به پاس آنكه رهنمونیتان كرده است به بزرگى بستایید و باشد كه شكرگزارى كنید
ارزش رمضان، به نزول قرآن است. ارزش انسان‏ها نیز مى‏تواند به مقدارى باشد كه قرآن در آنها نفوذ كرده باشد. «الّذى اُنزل فیه القرآن»
هدایت، داراى مراحلى است: یك مرحله‏ى عمومى است؛ «هدى للناس» و یك مرحله‏ى خاصّ است. «وبیّنات من الهدى»
وجوب روزه، بعد از یقین به حلول ماه رمضان است. «فمن شهد منكم فلیصمه»
قضاى روزه بر مریض و مسافر واجب است. «فعدة من ایام اُخر»
روزه‏ى قضا، مشروط به زمان خاصّى نیست. «ایّام اُخر»
احكام خداوند بر اساس آسانى و مطابق طاقت انسان است. «یرید بكم الیسر»
عسر وحرج، واجبات را از دوش انسان برمى‏دارد. «لایرید بكم العسر»
روزه‏ى قضا باید به تعداد روزهایى باشد كه عذر داشته است. «لتكملوا العدة»
هدایت و توفیق انجام عبادات، از طرف خداست. تكبیر، نشان بزرگداشت خدا و عدم توجّه به خود و دیگران است. «لتكبّروا اللَّه على ما هداكم»
روزه، زمینه‏ساز هدایت انسان و سپاسگزارى اوست. «لتكبّروا اللَّه على ما هداكم و لعلّكم تشكرون»

 





طبقه بندی: تربیتی،  عبادی،  اخلاقی، 
برچسب ها: روزه، ماه رمضان، قرآن، مسافر، مریض، قضا، عسر وحرج،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 8 تیر 1393 توسط : حسین مردان پور