تبلیغات
وب سایت شخصی حسین مردان پور - مطالب مرداد 1393

وب سایت شخصی حسین مردان پور

امیرالمؤمنین علی (ع) روایت کرده‌است که رسول مکرم اسلام (ص) فرمود: هر مسلمانی بر برادر خود «30 حق» دارد که ذمه او بری نمی‌شود، مگر اینکه آن را ادا کند یا صاحب حق بر او ببخشد:
1- لغزش او را عفو کند 2- گریه اش را ترحم و دلسوزی کند 3- عیب او را بپوشاند 4- خطا او را نادیده گیرد 5- عذرش را بپذیرد 6- در غیاب او نگذارد غیبت و بدگوئی او را بنمایند 7- همیشه ناصح و خیر خواه او باشد 8- دوستی او را حفظ کند 9- نگذارد مدیون مردم شود 10- چون مریض شود او راعیادت نماید 11- در وقت مردن او حاضر شود 12- دعوت او را بپذیرد 13- هدیه او را قبول کند 14- رفت آمد با او را قطع نکند 15- از محبت او تشکر کند 16- با حسن نیت او را یاری دهد 17- در حفظ محارم و عفت او کوشش کند 18- حاجت او را بر آورد 19- در حاجات او شفیع او بشود 20- عطسه او را طلب خیر کند 21- در حال گمراهی او را هدایت نماید 22- سلامش را جواب گوید 23- سخن او را خوب تعبیر کند 24- به حیوانات او ترحم نماید 25-سوگندش را بپذیرد 26- با دوستانش دوستی کند و با او دشمنی ننماید 27- در حال ظلم و مظلوم بودن او را یاری نماید به ا ین طریق که در حال ظلم کردن او را از ظلم باز دارد و در حال مظلومیت او را در گرفتن حق کمک نماید 28- او را خوار نکند و تسلیم دشمن ننماید 29- آن خوبی ها که برای خود می خواهد برای او نیز خواستار باشد 30- و بدی هائی که برای خود دوست ندارد برای او نپسندد. بعد فرمودند: شنیدم رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: اگر یکی از شما نسبت به حقوق برادری مسامحه نماید روز قیامت از وی مطالبه می شود و قضا می گردد.[1]
باز برگردیم و به این حقوق دقت كنیم چه قدر عمیق است و دقیق؟! ما چقدر سخن پیامبر عزیز اسلام(حضرت محمد(ص) را اجرا می‌كنیم. بنابراین ما وظیفه داریم مسلمانان را حمایت مالی، كلامی، عاطفی، اطلاعاتی و شناختی و سیاسی و معنوی...كنیم. آیا واقعاً مسلمان می‌تواند در برابر كشتار در سوریه و فلسطین وغزه و عراق بی‌تفاوت باشد و اشكال كند كه چرا ایران اسلامی به كشورهای دیگر كمك مالی می‌كند؟ اگر این طور است نمره بالایی در آزمون برادری و مسلمانی نمی‌گیریم. آزمونی كه خود پیامبر مشخص كرده‌اند كه نقطه اشتراك مسلمانان است.پس بیاییم همه با هم در مقابل این کافران وحشی و گرگ صفت و کودک کش بایستیم وبه وظیفه خود عمل کنیم تا فردای قیامت در پیش پیامبر اعظم رو سفید باشیم.




طبقه بندی: سیاسی،  عبادی،  اجتماعی،  اخلاقی، 
برچسب ها: غزه، فلسطین، عراق، سوریه، کفر، ظلم، مظلوم،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 27 مرداد 1393 توسط : حسین مردان پور

آیه شماره 18 از سوره مبارکه زمر
ٱلَّذِینَ یَستَمِعُونَ ٱلقَولَ فَیَتَّبِعُونَ أَحسَنَهُۥٓۚ أُوْلَئِكَ ٱلَّذِینَ هَدَىهُمُ ٱللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُم أُوْلُواْ ٱلأَلبَبِ                 

                به سخن گوش فرامى‏دهند و بهترین آن را پیروى مى‏كنند اینانند كه خدایشان راه نموده و اینانند همان خردمندانند
1-كسانى حقّ شنیدن هر سخنى را دارند كه به كلام توجّه كنند و دچار شخصیّت‏زدگى گوینده نشوند. «یستمعون القول»
2-انسان باید تحمّل شنیدن سخنان دیگران را داشته باشد و داراى سعه صدر باشد. «یستمعون القول...»
3-اسلام از طرح شدن سخنان دیگران دلهره‏اى ندارد. «یستمعون القول»
4-عقل، حجّت باطنى است و تقلید كوركورانه ممنوع است. «یستمعون القول فیتّبعون احسنه»
5-انتخاب احسن مورد توجّه قرآن است. «یتبعون احسنه»
6-كسانى حقّ شنیدن هر سخنى را دارند كه از نظر علمى و منطقى قدرت تشخیص احسن را داشته باشند. «یستمعون... فیتّبعون احسنه»
7-سخنى كه حُسن و خوبى ندارد، شایسته استماع و شنیدن نیست. «یستمعون القول فیتبعون احسنه»
8-به خوب بودن قانع نباشیم، بهتر بودن را دنبال كنیم. «یتّبعون احسنه»
9-انتخاب احسن بدون توفیق الهى ممكن نیست. «اولئك الّذین هداهم اللّه»
11-هدایت الهى را تنها كسانى دریافت مى‏كنند كه براى دست یابى به حقیقت وقت بگذارند و سخنان را گوش دهند. «اولئك الّذین هداهم اللّه»
12-كسانى كه چشم و گوش بسته مكتبى را مى‏پذیرند، در حقیقت عاقل نیستند. «اولوا الالباب»
13-تنها راه مطمئن انتخاب آگاهانه است.«فیتبعون احسنه... اولئك الّذین هداهم اللّه»

 





طبقه بندی: اجتماعی،  اخلاقی،  تربیتی، 
برچسب ها: انتخاب آگاهانه، هدایب الهی، گوش دادن، سخن حق، تعقل درگوش دادن، انتخاب احسن، توفیق الهی،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 27 مرداد 1393 توسط : حسین مردان پور

آیه شماره 9 از سوره مبارکه احزاب
 یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْكُمْ إِذْ جَاءتْكُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ رِیحًا وَجُنُودًا لَّمْ تَرَوْهَا وَكَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرًا
اى كسانى كه ایمان آورده‏اید نعمت‏خدا را بر خود به یاد آرید آنگاه كه لشكرهایى به سوى شما [در]آمدند پس بر سر آنان تندبادى و لشكرهایى كه آنها را نمى‏دیدید فرستادیم و خدا به آنچه مى‏كنید همواره بیناست
1-شرط دریافت امدادهاى الهى، ایمان و تلاش است. «یا ایها الّذین آمنوا اذكروا نعمة اللّه» (مسلمانان آماده‏ى دفاع شدند، خندق كندند و سپس یارى شدند.)
2-یاد نعمت‏ها، مورد سفارش خداوند است. «اذكروا نعمة اللّه»

3- یاد امدادهاى الهى، روحیّه‏ى رزمندگان را بالا مى‏برد.
4-انسان در معرض فراموشى نعمت است و به تذكّر نیاز دارد. «اذكروا نعمة اللّه»
5-پاسخ جنود را باید با جنود داد. «جاءتكم جنودٌ - فارسلنا ... جنوداً»
6-پیروزى‏ها را از خدا بدانیم.«فارسلنا علیهم»
7-با اراده خداوند بادها هم سرباز مى‏شوند. «فارسلنا علیهم ریحاً»
8-فرشتگان، هم به مؤمنان دعا مى‏كنند و هم آنان را بشارت و امداد مى‏دهند. «فارسلنا - جنودا»
9-اگر خداوند ببیند كه ما به وظیفه‏ى خود عمل مى‏كنیم، امدادهاى خود را بر ما نازل مى‏كند. «كان اللّه بما تعملون بصیراً»





طبقه بندی: تربیتی،  عبادی،  اخلاقی، 
برچسب ها: فرشتگان، مومنان، بشارت، امدادالهی، عمل به وظیفه، نعمت، سرباز،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 26 مرداد 1393 توسط : حسین مردان پور

فراگیر‌ترین واكنش‌ به حوادث یا شرایط استرس‌زا، اجتناب است. اجتناب و دوری كردن، مكانیسمی دفاعی است كه ریشه در پاسخ تکاملی گریز و فرار دارد. بسیاری از مردم بر این باورند كه اگر از موقعیت‌های ترسناک یا ناراحت كننده دوری كنیم، زندگی‌مان جالب ‌و به دور از استرس می‌شود، ولی آنچه راه حلی فوری به نظر می‌رسد، راه حلی همیشگی پیش پای نمی گذارد؛ بلكه در آینده، مشکلات بیشتری را موجب می‌شود. «اجتناب» یك «روش مقابله‌ای منفی» است؛ به ویژه اگر محرك‌های تنش‌زا با روابط انسانی مرتبط باشند. بنابراین پاسخ این سؤال را که آیا می‌توان با آموزش، محرك‌های تنش‌زا را به حداقل رساند، باید در «مهندسی اجتماعی» جست‌وجو کرد.
مهندسی اجتماعی، یك «روش مقابله‌ای مثبت» برای کم کردن استرس است به جای آنكه از عامل استرس‌زا دوری ‌كنیم، از راهی می‌رویم كه به مقاومت كمتری روبرو شویم. مهندسی اجتماعی، دربرگیرندة تحلیل یك مسئله، در نظر گرفتن راه‌ حل‌های گوناگون و آنگاه، گزینش بهترین راه چاره برای پایان بخشیدن به استرس است.
آنچه در ادامه می‌خوانید، فرایندی گام به گام درباره بهره‌گیری از مهندسی اجتماعی است.
1. تعیین محرك‌های تنش‌زا
به عنوان مثال، هم اتاقی خود خواه، ازدواج بد، مسئلة تعمیر اتومبیل می‌توانند از محرک‌های تنش‌زا باشند. پس برای مقابله در مرحلة اول باید مشخص باشد، که چه چیزی تنش‌زا است.
2. شناسایی پاسخ آغازین
آیا احساس خشم می‌كنید؟ دلگیرید؟ می‌ترسید؟ صبر و قرارتان را از دست داده‌اید؟ رنجشی به دل دارید؟ آیا این محرك تنش‌زا، سببی است تا دلگیر شوید و احساس گناه كنید؟ چه احساسی در ذهن شما جاری است؟ آیا احساس اضطراب می‌كنید كه از شخص خاصی فاصله بگیرید؟ آیا واژه‌های تلافی جویانه یا احساس دوری و اجتناب به ذهنتان می‌رسد؟ اینها را یادداشت كنید. آنگاه، نخستین واكنش خود را به این محرك‌های تنش‌زا شرح دهید.
3. گزینش راه‌حل مناسب
این مرحلة خلاق كار است كه راه‌حل‌های ممکن را درج می‌كنید. فرض كنیم خیابانی را كه از آن برای رسیدن به محل كارتان می‌گذرید، تحت تعمیر و آسفالت است و حالا برای رسیدن به محل كارتان باید 25 دقیقه بیشتر در راه بمانید. از شلوغی ترافیك دلگیر هستید. بر این باورید كه وقت زیادی را هدر می‌دهید. چه راه حل‌هایی دارید؟ شاید بتوانید از اتوبوس یا مترو بهره بگیرید، و یا بیست دقیقه زودتر از منزلتان بیرون بیایید، شاید هم بخواهید مسیر جدیدی پیدا كنید. شاید هم بخواهید مسیر را پیاده طی كنید. وقتی به چند راه‌حل مفید و موثر دست یافتید، یكی از آنها را كه به نظرتان جالب‌تر است برگزینید.
4. ارزیابی
در این مرحله، پیامد گزینشتان را تحلیل كنید تا اثر‌بخشی آن را اندازه بگیرید. اگر گزینش خوبی كرده باشید، به آن ادامه ‌دهید، وگرنه، در گزینش خود تجدید نظر ‌كنید.[1]

پی نوشت :
1. برایان لوك سی وارد. مدیریت استرس، نشر پیكان. صص389-393.





طبقه بندی: تربیتی،  اجتماعی،  اخلاقی، 
برچسب ها: گزینش، ارزیابی، محرک، اجتناب، مکانیسم، روش، مهندسی اجتماعی،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 20 مرداد 1393 توسط : حسین مردان پور

افرادی که مانند سربازان، دانشجویان، مبلغان دینی، و...به اختیار یا اجبار در غربت زندگی می کنند نباید اجازه دهند سیل غم فرا رسد و آنان و همراهان آنها و اهدافشان از سفر را با خود ببرد یکی از راه های مقابله با غم غربت الگو گیری از روش های آزادگان در زندان عراق است.
با آزاده عزیز حجت الاسلام و المسلمین اصغر زاغیان که برادر سه شهید است، مصاحبه داشتم. وی پس از بازگشت کتاب هایی درباره خاطرات اسرا نوشته است.دوازدهمین اردوگاه، شکوفه های صبر و محراب اسارت و...آثار قلمی اوست.از او درباره شیوه های رویاریی مثبت اسرا در زندان ترسناک و تنک وتاریک عراق با غربت زدگی سئوال کردم او شیو ه های رویارویی مثبت اسرا در زندان عراق را با لهجه شیرینی اصفهانی اش چنین برشمرد:
در ره منزل لیلی که خطرهاست به جان***شرط اول قدم آن است که مجنون باشی
1- گعده گیری: مهمترین روش ها بود، کشکولی که در آن ضمن گروهی خود مانی و متواضع، همه چیز در آن یافت می شد خاطره گویی درد ودل، مشاعره ،تحلیل اوضاع و اخبار و....این گروه گرد آدم محبوب و محترم حلقه می زدند. گذر ماه ها و سال ها گرد کهنگی بر تازگی آن نشست ها نمی نشاند. هنوز هم یادآوری و ذکر خاطرات شیرین آن جلسات نقل مجلس آزادگان است( این گعده ها دقیقاً اثر روان درمانی های گروهی و گروه درمانی داشته است).
2- علم آموزی و تدریس: کمک از توانایی های علمی موجود
3. تلاوت قرآن (یک قرآن داشتیم دوره ای و نوبتی می چرخید گاهی می شد نصف شب بیدارمون می کردند می گفتند نوبت تو شده و قرآن را تحویل می گرفتیم)
4- دعا های فردی و گروهی(کمیل و توسل)
5- بازی و تفریح و کشتی و..
6 - هنرهای دستی با کمترین امکانات مانند بافتن جوراب با نخ پتو، قلاب بافی، گل دوزی (ترسیم گل با ذغال باطری بود خودکار نداشتیم) و....
7- حفظ قرآن و حدیث : این کار در واقع به باورهای قبلی ما تازگی و خرمی می داد و نمی گذاشت در سرمای شکنجه و تلخی ها خشک شود.علی(ع) می فرمایند: اگر نفس را مشغول نسازی او تو را مشغول می کند.بله بسیاری از مشکلات روانی ما مانند بی حوصلگی، خشم، کوفتگی و ...به دلیل این است که ما ذهنمان را مدیریت نمی کنیم این نگرانی ها هستند که ما را مدیریت می کنند.
8- قدرت ایمان: مثل روز برای همه روشن بود. که افراد معنوی ومذهبی هم خود پر ان‍رژی تر با نشاط تر بود و هم با سنگ صبور شدن و همدلی به دیگران انرزی مثبت می دادند. اینها همه چیز را به خدا و امامان واگذاشته بودند و توکل به خدا می کردند . افراد معنوی سرمایه دارانی بودن که توانسته بودند همه ی آن را با خود داخل زندان بیاورند
9 - قدرت مزاح: شاید هیچ کسی مانند آزادگان از نقش دارویی و درمانگر مزاح و شوخ طبعی آگاه نباشند . امروزه در مجله ها درباره باشگاه خنده و خنده درمانی و فواید روان شناختی آن زیاد می نویسند اما ما این را در زندان دیدیم که شوخ‌طبعی و مزاح به مشکلات ریش خند می‌زند و غم ها را دک و فك می‌کنند. البته شوخی و خنده در سطح کار می کنند و کار اساسی را باور های دینی و نگرش ها به رسالت و زندگی می کند بنابراین باشگاه خنده بدون حضور خدا خندیدن به ریش خودمون است چون نگرانی را جایی که خدا نباشد از درب بیرون کنی از پنجره باز می گردد.
11- پذیرش واقعیت: کمتر کسی است که بتواند به موقع مشکلی را که نمی شود برایش چاره ای اندیشید را بپذیرند برخی ماه ها می گذشت ولی نمی خواستند قبول کنند که راه فرارندارند و اتفاقا همین آن ها را به هم می ریخت. پذیرش مشکل لا ینحل در وقت خود و چاره اندیشیدن برای مشکلی که راه حل دارد در زمان خود مهارتی است که نیاز به تمرین دارد و بی تمرین کسی چیزی به دست نمی آورد اگر هم بیاورد زود می پرد با روبرو شدن با مشکل.
به غربت رفتنم تعبیر داره*** فلک برگردنم زنجیر داره
فلک از گردنم زنجیر بر دار*** که غربت خاک دامن گیر داره
برشاه نجف صلوات
تشکر می کنم که ایشان این وقت را در اختیار بنده گذاشتند. [1]

پی نوشت :
1. من مانده ام تنهای تنها(مهارت های رویارویی با غم غربت)، محمدحسین قدیری، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)،





طبقه بندی: تربیتی،  سیاسی،  تاریخی،  اجتماعی،  اخلاقی، 
برچسب ها: پذیرش واقعیت، قدرت ایمان، مزاح، گعده گیری، تفریح، قران، دعا،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 15 مرداد 1393 توسط : حسین مردان پور