تبلیغات
وب سایت شخصی حسین مردان پور - مطالب شهریور 1393

وب سایت شخصی حسین مردان پور

ربیعه پسر كعب مى گوید: روزى پیغمبر خدا صلی الله علیه وآله به من فرمود:
ربیعه ! هفت سال مرا خدمت كردى ، آیا از من پاداش نمى خواهى ؟
من عرض كردم :یا رسول الله ! مهلت دهید تا فكرى در این باره بكنم .
فرداى آن روز محضر رسول خدا صلی الله علیه وآله رفتم ، فرمود:
ربیعه حاجتت را بخواه !
عرض كردم :از خدا بخواه مرا همراه شما داخل بهشت نماید.
فرمود:این درخواست را چه كسى به تو آموخت ؟
عرض كردم :هیچ كس به من یاد نداد، لكن من فكر كردم اگر مال دنیا بخواهم كه نابود شدنى است و اگر عمر طولانى و فرزندان بخواهم سرانجام آن مرگ است .
در این وقت پیغمبر  صلی الله علیه وآله لحظه ای سر بزیر افكند، سپس ‍ فرمود:
این كار را انجام مى دهم ، ولى تو هم مرا با سجده هاى زیاد كمك كن و بیشتر نماز بخوان .

بحار، ج 69، ص 407.





طبقه بندی: تربیتی،  عبادی، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 30 شهریور 1393 توسط : حسین مردان پور

عروسی شاد حلال برپا كنیم. بله، یك شب هزار شب نمی شود، شب جشن و عروسی ما با برنامه های شاد خدا پسند امام زمان(عج) را به مهمانی مان دعوت كنیم.
1. مولودی خوانی افراد خوش صدا
2. غذاها و میوه ها و شیرینی های خوشمزه(بدون اسراف)
3. دعوت از لطیفه گوی حرفه‌ای
4. تواشیح
5. مسابقه‌های ابتکاری و بامزه
6. اجرای نمایش های طنز با افراد ماهر
7. مسابقه لطیفه و جوک گویی حلال
8. خاطره‌گویی مربوط به عروسی
9. موسیقی طبیعت مانند نغمه پرندگان، باران، امواج دریا و... ( موقع غذا، شروع مجلس)
10. دست زدن متعارف و غیرلهوی و متعارف
11. اتاق کودکان و برنامه های شاد کودکانه متنوع(کارتون، بازی، نقاشی، و...)
12. نغمه‌ها و آوازهای غیر مطرب و غیر لهوی
13. حرکت موزون و نمایشی غیرلهوی مانند کاتاهای ورزش های رزمی ، پانتومم، چوب بازی و...
14. فیلم کمدی
15. تقلید صدا با حفظ حرمت و رضایت افراد.
16. و هر شادی شرعی دیگر كه گناه در آن نباشد. [1]
پی نوشت :
1.م.ح. قدیری، ماهنامه خانه خوبان، بهمن 1391، شماره 49، ص44





طبقه بندی: تربیتی،  اجتماعی،  اخلاقی، 
برچسب ها: عروسی، فیلم، کمدی، آواز، نغمه، موسیقی، کارتون،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 9 شهریور 1393 توسط : حسین مردان پور

حضرت معصومه علیهاالسلام در یك نگاه
نام: فاطمه
کنیه:
القاب: معصومه، محدثه، رشیده
پدر و مادر: امام کاظم علیه السلام و نجمه خاتون
وقت و محل تولد: مدینه، اول ذیقعده سال173 هجری
وقت و محل وفات: قم، 10 ربیع الثانی سال 201 هجری، مدفون در قبرستان بابلان
چکیده فضائل: دختر، خواهر و عمه امام معصوم، علم و دانش، پاداش زیارتش بهشت، هجرت برای دیدار امام رضا علیه السلام.

مقام علمی حضرت معصومه علیهاالسلام
حضرت معصومه علیهاالسلام از جمله بانوان گرانقدر و والا مقام جهان تشیع است و مقام علمی بلندی دارد. نقل شده که روزی جمعی از شیعیان، به قصد دیدار حضرت موسی بن جعفر علیه السلام و پرسیدن پرسش هایی از ایشان، به مدینه منوره مشرف شدند. چون امام کاظم علیه السلام در مسافرت بود، پرسش های خود را به حضرت معصومه علیهاالسلام که در آن هنگام کودکی خردسال بیش نبود، تحویل دادند. فردای آن روز برای بار دیگر به منزل امام رفتند، ولی هنوز ایشان از سفر برنگشته بود. پس به ناچار، پرسش های خود را باز خواستند تا در مسافرت بعدی به خدمت امام برسند، غافل از این که حضرت معصومه علیهاالسلام جواب پرسش ها را نگاشته است. وقتی پاسخ ها را ملاحظه کردند، بسیار خوشحال شدند و پس از سپاسگزاری فراوان، شهر مدینه را ترک گفتند. از قضای روزگار در بین راه با امام موسی بن جعفر علیه السلام مواجه شده، ماجرای خویش را باز گفتند. وقتی امام پاسخ پرسش ها را مطالعه کردند، سه بار فرمود: پدرش فدایش.
(حضرت معصومه فاطمه دوم، محمدی اشتهاری ص166)

زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام
درباره فضیلت زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام روایات فراوانی از پیشوایان معصوم رسیده است. از جمله، هنگامی که یکی از محدثان برجسته قم، به نام «سعد بن سعد» به محضر مقدس امام رضا علیه السلام شرفیاب می شود، امام هشتم خطاب به وی می فرماید: «ای سعد! از ما نزد شما قبری است». سعد می گوید: فدایت شوم! آیا قبر فاطمه دختر موسی بن جعفر علیه السلام را می فرمایید؟ می فرماید: «آری، هر کس او را زیارت کند، در حالی که به حق او آگاه باشد، بهشت از آن اوست». پیشوای جهان تشیع امام جعفر صادق علیه السلام نیز در این باره می فرماید: «هر کس او را زیارت کند، بهشت بر او واجب گردد»
رابطه حضرت معصومه با امام رضا علیه السلام

نجمه خاتون همسرگرامى امام كاظم علیه السلام تنها دو فرزند در دامان ‏خود پرورش داد و آنها عبارتند از:
1- خورشید فروزان امامت، حضرت على بن موسى الرضا. علیه السلام
2- ماه تابان درج عصمت، حضرت معصومه علیه السلام.
محمد بن جریر طبرى، دانشمند گرانمایه شیعه در قرن پنجم هجرى،براین واقعیت تصریح نموده است.
مدت 25 سال تمام حضرت رضا علیه السلام تنها فرزند نجمه خاتون بود، پس‏ از یك ربع قرن انتظار، سرانجام ستاره‏ اى تابان از دامن نجمه ‏درخشید كه هم سنگ امام هشتم علیه السلام بود و امام توانست والاترین ‏عواطف انباشته شده در سویداى دلش را بر او نثار كند.
بین حضرت معصومه علیهاالسلام و برادرش امام رضا علیه السلام عواطف سرشار و محبت ‏زایدالوصفى بود كه قلم از ترسیم آن عاجز است.
در یكى از معجزات امام كاظم علیه السلام كه حضرت معصومه نیز نقشى دارد، هنگامى كه مرد نصرانى مى‏پرسد: «شما كه هستید؟» مى‏فرماید: «انا المعصومه اخت الرضا»
«من معصومه، خواهر امام رضا علیه السلام مى‏باشم»
این تعبیر از محبت ‏سرشار آن حضرت به برادر بزرگوارش ‏امام رضا علیه السلام و از مباهات او به این خواهر برادرى سرچشمه ‏مى ‏گیرد.

 ( کامل الزیارات ص 324.)

 

 





طبقه بندی: تاریخی،  اجتماعی، 
برچسب ها: معصومه، امام رضا، طبری،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ شنبه 8 شهریور 1393 توسط : حسین مردان پور

سؤال: مقداری درباره واژه «حقوق» در زندگی زناشویی زن و مرد توضیح دهید؟
پاسخ: در زندگی زناشویی، دو واژه «وظیفه» و «حق» کاربرد فراوانی دارد. «وظیفه» به معنای کار و خدمتی است که شخص آن را در برابر حق دیگری انجام داده و آن را برخود لازم می داند. «حق» معانی مختلفی دارد؛ ولی وقتی در برابر «وظیفه» قرار گیرد، به معنای یک نوع بهره و نصیب است. این دو با یکدیگر آمیختگی دارد؛ هر جا وظیفه هست، در مقابلش حق نیز قرار دارد؛ چنان که هر جا برای کسی حقی قرار داده شده؛ در برابر آن وظیفه ای نیز بر عهده او وجود دارد. زن و شوهر نسبت به همدیگر وظایفی دارند و بر همین اساس دارای حقوقی هستند. اگر هر دو به وظایف خویش عمل کنند و به حقوق خود دست یازند؛ زندگی توأم با شادکامی و عدالت خواهند داشت. این حقوق بر دو نوع است:
حقوق واجب و قانونی،
حقوق مستحب و اخلاقی.
«حقوق قانونی»، حقوقی است که اگر هر یک از طرفین رعایت نکنند، طرف دیگر می تواند به دادگاه مراجعه و از او باز خواست کند. این نوع حقوق، اساس زندگی زناشویی است. «حقوق اخلاقی»، حقوقی است که هر یک از زن و شوهر، به حکم اخلاق و فرهنگ اسلامی، ملزم به رعایت آنها هستند و اگر سرپیچی کنند، طرف مقابل نمی تواند بر اساس قانون او را ملزم کند؛ ولی خوشی و شیرینی زندگی از بین می رود. البته زن و شوهر می توانند در عقد ازدواج، با قرار دادن شرایطی، حقی را که بر عهده دیگری است، ساقط و یا حقّ دیگری را ایجاد کنند. [۱]
تذکر:
۱. قطار شادی در خانواده روی ریل اخلاق حركت می كند.
۲. درست است که زن و شوهر حقوق قانونی نسبت به هم دارند ولی این حداقل های یک زندگی انسانی و روابط حسنه است. نباید این حقوق را به رخ هم کشید و البته نباید از زیر وظائف و مسئولیت ها فرار کرد.
۳. اگر زندگی به جایی برسد که زن و شوهر حقوق قانونی خود را به رخ هم بکشند زندگی ترد و شکننده می شود ولی اگر حقوق مستحب اخلاقی رعایت شود زندگی شاداب و خرم و انعطاف پذیر می شود.

پی نوشت :
1 . سیدمجتبی حسینی، احکام روابط زن و شوهر، ص۵۶٫





طبقه بندی: تربیتی،  اجتماعی،  اخلاقی،  خانواده، 
برچسب ها: شادی، خانواده، شوهر، مستحب، حقوق، وظیفه، زناشویی،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 5 شهریور 1393 توسط : حسین مردان پور
آیه شماره 186 از سوره مبارکه آل عمران
 للَتُبْلَوُنَّ فِی أَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ وَمِنَ الَّذِینَ أَشْرَكُواْ أَذًى كَثِیرًا وَإِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الأُمُورِ

قطعا در مالها و جانهایتان آزموده خواهید شد و از كسانى كه پیش از شما به آنان كتاب داده شده و [نیز] از كسانى كه به شرك گراییده‏اند [سخنان دل]آزار بسیارى خواهید شنید و[لى] اگر صبر كنید و پرهیزگارى نمایید این [ایستادگى] حاكى از عزم استوار [شما] در كارهاست
1-آزمایش، یك سنّت جدّى الهى است، خود را آماده كنیم. (حرف لام در اوّل و حرف نون مشدّد در آخرِ «لتبلونّ» نشانه‏ى جدّى بودن مسئله است.)
2-یاد مرگ و زودگذرى دنیا، مسائل را براى انسان آسان مى‏كند. «كل نفس ذائقة الموت... لتبلونّ فى اموالكم»
3-بیشترین ابزار آزمایش، مال و جان است. «اموالكم و انفسكم»
4-علاوه بر پذیرش خطر جان و مال، باید خود را براى شنیدن انواع نیش‏ها و تحقیرها آماده كرد. «ولتسمعنّ...»
5-شنیدن تحقیر و هجو، و آزار دیدن از دشمن، یكى از وسایل آزمایش است. «لتبلونّ... ولتسمعنّ... اذىً كثیراً»
6-براى رسیدن به اهداف مقدّس، گاهى باید همه گونه سختى را تحمّل كرد. ضربه به مال، جان، حیثیّت و آبرو. «اموالكم و انفسكم ولتسمعنّ... اذىً كثیراً»
7-انتظار زخم زبان از مخالفان، سبب آمادگى مسلمانان است. «لتسمعنّ...»
8-مخالفان اسلام در ضربه زدن به مسلمان‏ها، وحدت در هدف و گاهى وحدت در شیوه دارند. «لتسمعنّ من الّذین اوتوا الكتاب... و من الّذین اشركوا»
9-دشمن به كم قانع نیست. «اذىً كثیراً»
10-صبر و تقوى در كنار هم رمز موفقیّت است. استقامت بدون تقوا، در افراد لجوج نیز پیدا مى‏شود. «تصبروا و تتّقوا»
11-صبر و تقوى، ملازم یكدیگرند.كلمه‏ى «ذلك» مفرد است، در حالى كه به صبر و تقوى كه دو چیزند، اشاره دارد.




طبقه بندی: تربیتی،  عبادی،  سیاسی،  اعتقادی،  اخلاقی، 
برچسب ها: هجو، تحقیر، آبرو، استقامت، زخم زبان، مال، جان،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 4 شهریور 1393 توسط : حسین مردان پور

آیه شماره 22 از سوره مبارکه مجادله
 لَا تَجِدُ قَوْمًا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ یُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءهُمْ أَوْ أَبْنَاءهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِیرَتَهُمْ أُوْلَئِكَ كَتَبَ فِی قُلُوبِهِمُ الْإِیمَانَ وَأَیَّدَهُم بِرُوحٍ مِّنْهُ وَیُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ أُوْلَئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
قومى را نیابى كه به خدا و روز بازپسین ایمان داشته باشند [و] كسانى را كه با خدا و رسولش مخالفت كرده‏اند هر چند پدرانشان یا پسرانشان یا برادرانشان یا عشیره آنان باشند دوست بدارند در دل اینهاست كه [خدا] ایمان را نوشته و آنها را با روحى از جانب خود تایید كرده است و آنان را به بهشتهایى كه از زیر [درختان] آن جویهایى روان است در مى‏آورد همیشه در آنجا ماندگارند خدا از ایشان خشنود و آنها از او خشنودند اینانند حزب خدا آرى حزب خداست كه رستگارانند
1-یك دل، دو دوستى بر نمى‏دارد. دوستى خداوند با دوستى دشمنان دین خدا قابل جمع نیست. «لاتجد قوماً یؤمنون... یوادّون من حادّ اللّه»
2-عیب‏ها را از ریشه برطرف كنید. مودت دشمنان خدا انسان را به گرایش‏هاى فكرى، عملى و اخلاقى به سوى آنان وادار مى‏كند، لذا باید ریشه‏ى آن را خشكاند. «لاتجد... یوادّون من حادّ اللّه»
3-در اسلام، روابط و علاقه‏ها باید در شعاع رضاى خداوند باشد. «لاتجد قوماً یؤمنون»
4-روابط خانوادگى و خویشاوندى نیز خط قرمز و مرز دارند. «و لو كانوا آبائهم...»
5-خداوند به خاطر قطع رابطه با چهار گروه از خویشان اگر معاند باشند، (پدر، پسر، برادر و فامیل)، چهار نمونه از لطف خود را بیان كرده است: ایمان، امداد، بهشت و رضوان. «الایمان، ایّدهم، جنّات، رضى اللّه»
6-ارزش ایمان به ثبات آن است وگرنه ایمان‏هاى مقطعى، موسمى و عاریه‏اى بسیار است. «كتب فى قلوبهم الایمان»
7-اول ایمان پایدار، بعد امداد و دریافت. «كتب فى قلوبهم الایمان... ایّدهم...»
8-دین تنها یك رابطه قلبى و فردى میان انسان و خدا نیست، بلكه تعیین كننده روابط اجتماعى است. «لو كانوا آبائهم...»
9-پاداش‏ها منحصر به آخرت نیست، بلكه تثبیت ایمان و امداد الهى، از پاداش‏هاى الهى در همین دنیاست. «كتب فى قلوبهم... ایّدهم»
10-حزب اللّه، با دشمن خدا دوست نمى‏شود. «لاتجد قوماً... یوادّون من حادّ اللّه... أولئك حزب اللّه»
11-حزب اللّه، نژاد و زبان و منطقه خاص ندارد، بلكه هر مؤمن مقاوم و استوار، جزو حزب اللّه است. «لاتجد قوماً یؤمنون... یوادّون من حادّ اللّه... اولئك حزب اللّه»
12-پیروزى و غلبه‏اى ارزش دارد كه همراه با رستگارى و رسیدن به هدف باشد. در جاى دیگر مى‏فرماید: «ألا انّ حزب اللّه هم الغالبون» و در اینجا مى‏فرماید: «ألا انّ حزب اللّه هم المفلحون»
13-تداوم نعمت، خود یكى از نعمت‏هاى بهشتى است. «خالدین فیها»
14-این كه ما از خدا راضى باشیم یك طرف قضیه است، مهم رضایت خدا از ماست. «رضى اللّه عنهم و رضوا عنه»
15-در قیامت نعمت‏ها دو گونه است: مادّى «جنات...» و معنوى. «رضى اللّه عنهم...» (چنانكه در جاى دیگر مى‏فرماید: «و رضوان من اللّه اكبر»)





طبقه بندی: عبادی،  اعتقادی،  اجتماعی،  اخلاقی، 
برچسب ها: ولایت، نعمت، قیامت، نژاد، زبان، دشمن، رضوان،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 3 شهریور 1393 توسط : حسین مردان پور

ابراهیم بن عبّاس حكایت می كند:
در طول مدّتى كه در محضر امام علىّ بن موسى علیه السلام بودم هرگز ندیدم سخنى و مطلبى در مسائل دین و امور مختلف از آن حضرت سؤال شود؛ مگر آن كه بهتر و شیواتر از همه پاسخ مى فرمود.
و در همه علوم و فنون به طور كامل آگاه و آشنا بود؛ و نیز جوابى را كه بیان مى نمود در حدّ عالى قانع كننده بود؛ و كسى را نیافتم كه از او آشناتر باشد.
همچنین مامون در هر فرصت مناسبى به شیوه هاى مختلفى ، سعى داشت تا آن حضرت را مورد سؤال و آزمایش قرار بدهد؛ ولى امام علیه السلام در هیچ موردى درمانده نگشت ؛ و بلكه در هر رابطه اى كه از آن حضرت سؤال مى شد، به نحو صحیح و كامل پاسخ ، بیان مى فرمود.
و معمولا مطالب و جواب سؤال هائى كه حضرت بیان مى فرمود، برگرفته شده از آیات شریفه قرآن بود.
آن حضرت قرآن را هر سه روز یك مرتبه ختم مى كرد؛ و مى فرمود:
اگر بخواهم ، مى توانم قرآن را كمتر از این مدّت هم ختم كنم و تلاوت نمایم .
ولیكن من به هر آیه اى از آیات شریفه قرآن كه مرور مى كنم درباره آن تامّل مى كنم و مى اندیشم ، كه پیرامون چه موضوعى مى باشد، در چه رابطه یا حادثه اى سخن به میان آورده است ؛ و در چه زمانى فرود آمده است و به همین جهت است كه مدّت سه روز طول مى كشد تا قرآن را تلاوت و ختم كنم .

إعلام الورى طبرسى : ج 2، ص 63، عیون اخبارالرّضا علیه السلام  : ج 2، ص 180، ح 4، كشف الغمّة : ج 2، ص 316،




طبقه بندی: اعتقادی،  عبادی،  تربیتی، 
برچسب ها: ختم قرآن، اندیشه در قرآن، سئوال، پاسخ، تلاوت،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ شنبه 1 شهریور 1393 توسط : حسین مردان پور