تبلیغات
وب سایت شخصی حسین مردان پور - مطالب مهر 1393

وب سایت شخصی حسین مردان پور

مشتی از خاك كربلا

هرثمه مى گوید: چون از جنگ صفین همراه على علیه السلام برگشتیم ، آن حضرت وارد كربلا شد. در آن سرزمین نماز خواند. و آن گاه مشتى از خاك كربلا برداشت و آن را بویید و سپس فرمود:آه ! اى خاك ! حقا كه از تو مردمانى برانگیخته شوند كه بدون حساب داخل بهشت گردند.
هرثمه مى گوید: سالها از ماجرا گذشت. آن روز كه عبیدالله بن زیاد لشكر به جنگ امام حسین علیه السلام فرستاد، من هم در آن لشكر بودم .
هنگامى كه به سرزمین كربلا رسیدم، ناگهان همان مكانى را كه على علیه السلام در آنجا نماز خواند و از خاك آن برداشت و بویید دیده و شناختم و سخنان على علیه السلام به یادم افتاد. لذا از آمدنم پشیمان شده، اسب خود را سوار شدم و به محضر امام حسین علیه السلام رسیدم و بر آن حضرت سلام كردم و آنچه را كه در آن محل از پدرش على علیه السلام شنیده بودم ، برایش نقل كردم .
امام حسین علیه السلام فرمود: آیا به كمك ما آمده اى یا به جنگ ما؟
گفتم: اى فرزند رسول خدا! من به یارى شما آمده ام نه به جنگ شما. اما زن و بچه ام را گذارده ام و از جانب ابن زیاد برایشان بیمناكم. حسین علیه السلام این سخن را كه شنید فرمود: حال كه چنین است از این سرزمین بگریز كه قتلگاه ما را نبینى و صداى ما را نشنوى . به خدا سوگند! هر كس امروز صداى مظلومیت ما را بشنود و به یارى ما نشتابد، داخل آتش جهنم خواهد شد.

بحار: ج 44، ص 255.به نقل از كتاب داستانهای بحارالانوار
ج2





طبقه بندی: سیاسی،  تاریخی،  اجتماعی، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 28 مهر 1393 توسط : حسین مردان پور


هنگامى كه پیامبر صلی الله علیه و آله شهادت حسین علیه السلام  و سایر مصیبت هاى او را به دختر خود، خبر داد؛ فاطمه علیهاالسلام سخت گریه نمود و عرض كرد: پدر جان ! این گرفتارى چه زمانى رخ مى دهد؟
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: زمانى كه من و تو و على در دنیا نباشیم .
آن گاه گریه فاطمه شدیدتر شد. عرض كرد: چه كسى بر حسینم گریه مى كند، و به عزادارى او قیام مى نماید؟
پیامبر فرمود: فاطمه ! زنان امتم بر زنان اهل بیتم ، و مردان بر مردان گریه مى كنند و در هر سال ، عزادارى او را تجدید مى كنند. روز قیامت كه فرا رسد، تو براى زنان شفاعت مى كنى و من براى مردان، و هر كه بر گرفتارى حسین گریه كند، دست او را مى گیریم و داخل بهشت مى كنیم. فاطمه جان ! تمام دیده ها روز قیامت گریان است، مگر چشمى كه بر مصیبت حسین گریه كند! آن چشم براى رسیدن به نعمت هاى بهشت خندان است
بحار، ج 44، ص 292 به نقل از داستانهای بحار الانوار – ج 1





طبقه بندی: سیاسی،  اعتقادی، 
برچسب ها: گریه، فاطمه، امام حسین،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 27 مهر 1393 توسط : حسین مردان پور

«ابلاغ پیام غدیر» از بزرگ ترین وظایف مبلغان گرامى است؛ پیامى كه خداوند با آواى «یا اَیهَا الرَّسُول بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیكَ مِنْ رَبِّك»؛ پیامبر اعظم را مأمور اعلام آن فرمود.

«ابلاغ پیام غدیر» از بزرگ ترین وظایف مبلغان گرامى است؛ پیامى كه خداوند با آواى «یا اَیهَا الرَّسُول بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیكَ مِنْ رَبِّك»؛ 1 پیامبر اعظم را مأمور اعلام آن فرمود. و رسول خداصلى الله علیه وآله آن را با متن استوار و پرفروغ و در شرائطى فراموش نشدنى به دهها هزار از افراد امّت ابلاغ كرد. غدیر مائده اى الهى است كه بدون آن بشریت همیشه گرسنه و تشنه خواهد بود و در كنار آن عید ایمان و آزادى و عدالت برقرار مى شود.
مبلغان گرامى نسبت به این خطبه و پیام زندگى ساز، وظیفه اى سنگین برعهده دارند كه فهرستى از آن بدین شرح است:
1. فهم دقیق و جامع خطبه غدیر؛
2. نشر و گسترش خطبه غدیر؛
3. حفظ و نگهدارى متن خطبه غدیر در قالبهاى گوناگون؛
4. شرح و تبیین و تشریح محتواى پیام غدیر؛
5. ترجمه و نشر پیام غدیر براى فرزندان اسلام و قرآن به زبانهاى گوناگون؛
6. خلاصه و عرضه پیام غدیر براى نسل جوان؛
7. مستندسازى پیام غدیر براى اهل پژوهش و تحقیق؛
8. گنجاندن متن پیام غدیر در متون آموزشى حوزه هاى علمیه و دانشگاههاى بلاد اسلامى؛
9. به یاد سپردن این خطبه و خطبه فدكیه براى طلاب جوان و دانشجویان؛
10. شبهه زدایى از سند غدیر؛
11. شبهه زدایى از متن حدیث غدیر؛
12. معرفى و گزارش حادثه غدیر به امت اسلامى؛
13. گزارش بازتابهاى خطبه غدیر در حجة الوداع؛
14. بررسى سرگذشت غدیر در قرون مختلف؛
15. معرفى راویان حدیث غدیر؛
16. معرفى شاعران حادثه غدیر؛
17. تدوین كارنامه عالمان دین در موضوع غدیر؛
18. گزارشى از نرم افزارهاى غدیریه؛
19. معرفى كتاب شناسى غدیر براى سطوح گوناگون؛
20. معرفى سایتها و وبلاگهاى امامت و غدیر در دنیاى مجازى؛
21. شناخت عوامل روانى مخالفت با غدیر؛
22. شناخت عوامل اجتماعى مخالفت با غدیر؛
23. گزارشى از وضعیت كنونى جشن غدیر در بلاد اسلامى؛
24. بررسى جایگاه غدیر در آینده جهان؛
25. شناخت مخالفان و علل كتمان غدیر در تاریخ؛
26. افشاى تلاش مخالفان در نسیان غدیر؛
27. توجه به نقش خطبه غدیر در پیشگیرى از انحرافهاى گوناگون؛
28. پژوهش در مورد سیره معصومین علیهم السلام در عید غدیر؛
29. بررسى پیوند غدیر با بعثت، عاشورا و مهدویت؛
30. شناخت و معرفى مخالفان غدیر در امروز.

امامت و فرهنگ غدیر
امروز همه امت بزرگ اسلامى به ویژه عالمان دین و مبلغان گرامى براى نجات بشریت راهى بهتر از معرفى اندیشه امامت و فرهنگ غدیر ندارند.
غدیر، فقط بحثى تاریخى نیست، غدیر، فقط بحثى اجتماعى نیست، غدیر، فقط موضوعى كلامى و عقیدتى نیست، غدیر تفكر شیعى و بى ارتباط با جامعه جهانى نیست.
غدیر، حلقه وصل كننده تمامى بندگان خدا با پروردگارشان پس از انقضاء نبوت و ارسال رسل است. غدیر، پل ارتباطى جهت استفاده بهینه از قرآن و معارف الهى است. و بالاخره غدیر زمینه ساز حاكمیت سراسر الهى امام و امامت بر تمام جهان مى باشد.

منابع غدیر
حادثه غدیر و خطبه غدیر، در منابع معتبر شیعه و بسیارى از منابع حدیثى و تاریخى اهل سنت آمده است:
1. احتجاج طبرسى، ج اوّل، ص 70 تا 85، انتشارات الشریف الرضى، قم، 1380 ش؛
2. التحصین، سید بن طاووس، ص 578 تا 590؛
3. روضة الواعظین، ج 1، ص 89 تا ص 104؛
4. بحار الانوار، ج 37، ص 108 تا ص 253، چاپ تهران.
علامه بزرگوار شیخ عبد الحسین امینى در كتاب شریف الغدیر، جلد اوّل از صفحه اوّل تا صحفه 150 مدارك بخشى از خطبه غدیر را از سیصد و شست كتاب معروف اهل سنت از قول 110 نفر صحابه رسول اكرم صلى الله علیه وآله و 84 نفر از تابعین آورده است.
یاد عالمان بزرگى چون علامه امینى، میر حامد حسین هندى و قاضى نور اللّه شوشترى بخیر كه پرچم غدیر را در جهان برافراشتند و فرهنگ غدیر را به نسل امروز سپردند.
در تفسیر نمونه جلد چهارم و پنجم مباحث ارزشمندى درباره جریان غدیر خم آمده است و متن خطبه غدیر هم بارها و بارها، توسط ناشران گوناگون و مترجمان مختلف ترجمه و منتشر شده است. معرفى «كتاب شناسى غدیر» یكى از وظایف مبلغان فرهنگ غدیر است. و «غدیر در آینه كتاب» نام كتابى است كه نام كتب مربوط به غدیر را گرد آورده و پاسداران غدیر را یارى مى كند.

احیاى اندیشه امامت
احیاى اندیشه و فرهنگ غدیر آثار اجتماعى روشنى دارد كه به بخشى از آن اشاره مى شود.
1. احیاى خطبه غدیر، یادآورى اندیشه هاى نبوى درباره آینده امت اسلامى است؛
2. احیاى خطبه غدیر، تلاوت مجدد آیات امامت در قرآن كریم است؛
3. احیاى خطبه غدیر، پرده بردارى از توطئه سكوت و كتمان غدیر است؛
4. احیاى خطبه غدیر، فریاد بلند نبوت در برابر تز شوم جدایى دین از سیاست است؛
5. احیاى خطبه غدیر، «جهاد فرهنگى» در برابر «نظام سیاسى كفر» است؛
6. احیاى خطبه غدیر، انعكاس فریاد نبوى در برابر اركان منافقان دیروز و امروز است؛
7. احیاى خطبه غدیر، طرح نظام رهبرى عادلانه اسلامى در برابر تمام سیستمهاى ظالمان تاریخ و رژیمهاى طاغوتى جهان امروز است؛
8. احیاى خطبه غدیر، مقابله با تشكیك در امامت، تكذیب نبوت و نشر فرهنگ عدالت است؛
9. احیاى خطبه غدیر، راهكار موفق در برابر اندیشه نواصب و خوارج و غالیان امروز است؛
10. احیاى خطبه غدیر مایه نجات فرهنگ سیاسى اسلام از بسیارى تحریفهاى مغرضانه و جاهلانه است.
اگر در كل مساجد دنیاى اسلام بجاى هر سخنرانى دیگر، در شب و روز عید غدیر این خطبه نورآفرین نبوى را بخوانند و ترجمه كنند و در مجامع بزرگ اسلامى، این خطبه به چند فصل تفكیك شود و در هر سخنرانى بخشى از آن براى امت تبیین گردد، یك خدمت بزرگ به بشریت انجام مى شود. گرچه تبلیغ امامت دشوارترین تبلیغ نبوى صلى الله علیه وآله است و اعلام برائت دشوارترین اقدام علوى علیه السلام است.

ابلاغ پیام غدیر
در شرائط كنونى كه دشمن نه تنها پیروان على علیه السلام و شیعیان او را هدف گرفته، بلكه به شخص بزرگوار رسول اللّه صلى الله علیه وآله نیز اهانت مى كند، بهترین شیوه مقابله با آن، ابلاغ پیام غدیر است. ابلاغ اندیشه غدیر امروز از راههاى گوناگون انجام شدنى است:
1. ابلاغ سینمایى غدیر؛
2. ابلاغ اینترنتى غدیر؛
3. ابلاغ نرم افزارى غدیر؛
4. ابلاغ آموزشى غدیر؛
5. ابلاغ نمایشگاهى غدیر؛
6. ابلاغ پژوهشى غدیر؛
7. ابلاغ رسانه اى غدیر؛
8. ابلاغ پیامكى غدیر؛
9. ابلاغ آیات قرآنى غدیر؛
10. ابلاغ حدیثى غدیر؛
11. ابلاغ تاریخى غدیر؛
12. ابلاغ تجسّمى حادثه غدیر؛
13. ابلاغ زیارتى و دیدار غدیرى؛
14. ابلاغ حمایتى و عاطفى پیام غدیر؛
انجام مراسم اخوّت و بیعت سمبلیك در روز عید غدیر با امامان جمعه سراسر كشور و سادات بزرگوار و حضور در نماز ظهر آن روز، راهى بسوى ابلاغ پیام غدیر است.
ابلاغ پیام غدیر، كار خداى حكیم و علیم و سیره و سخن رسول اعظم خداست. كلام و سیره تك تك پیشوایان معصوم علیهم السلام است
2، فریاد جاوید تمام شهیدان ولایت اهل بیت علیهم السلام است. آواى عاشورائیان تاریخ است، زبان حال و قال تمام امام زادگان معتبر دنیاى اسلام است. بازتاب فریاد فاطمه علیهاالسلام در خطبه معروف مسجد نبوى است. حاصل تلاش فاطمه ها و حدیث فاطمیان اعصار است.
غدیرشناسى
«غدیرشناسى» نقطه اوج امام شناسى است. غدیر آینه كوثر است. اگر كوثر در قیامت آب گواراى نجات بخش انسان است، غدیر در دنیا آب زلال امامت است كه بدون نوشیدن از آن راهى به سوى «حوض كوثر» گشوده نمى شود. در جریان غدیر سخن فقط از امامت علوى نیست. امامت همه امامان معصوم و جانشینان آنان در سراسر تاریخ است. غدیر یك تاریخ نیست، یك اندیشه و یك فرهنگ است؛ یك حادثه نیست یك حدیث و حماسه آسمانى است. اعلام یك رهبرى نیست؛ اعلام نظام رهبرى الهى در سراسر تاریخ است.
پیامد دورى از غدیر
براى شناخت بهتر غدیر باید انواع انحراف از غدیر و پیامدهاى آن را مورد كند و كاو قرار دهیم.
پیدایش نواصب، پیدایش غلات، پیدایش فرقه هاى كلامى فراوان، پیدایش فرقه هاى سیاسى در دنیاى اسلام، تشتت و پراكندگى حقوقى و فقهى امت اسلامى، جنگهاى مذهبى و سیاسى و فقهى و انواع ملیت گرایى و جنگهاى حیدرى و نعمتى و بالاسرى و پایین سرى و سلطه سیاسى و اقتصادى و فرهنگى اجانب بر فرزندان اسلام و قرآن همه و همه پیامد دورى از مرجعیت علمى و مرجعیت فقهى و مرجعیت سیاسى اهل بیت علیهم السلام است. جایگاهى كه رسول خداصلى الله علیه وآله آن را از عترت خویش مى شناخت و تا دوازده نسل پیشوایان پس از خویش را معرفى فرمود.
رسول گرامى علیهاالسلام فرمود: «مَنْ ماتَ وَلَمْ یعْرِفْ اِمامَهُ ماتَ میتَةً جاهِلِیةً؛
3 هر كس بمیرد و پیشواى خویش را نشناسد، بر مرگ جاهلیت مرده است.‌»
آنچه بشریت را از زندگى عصر جاهلیت نجات مى دهد، امامت الهى است و شناخت غدیر، راهكار نجات بشر از جاهلیت مدرن قرن بیست و یكم است.
والسلام.


پی نوشت:

1) مائده/67.
2) علامه مجلسى رحمه الله در جلد 23 بحار الانوار چاپ بیروت، بخشى از احادیث امامت را آورده است.
3) بحار الانوار، ج 32، ص 76.

منبع: ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره110.

 





طبقه بندی: سیاسی،  اعتقادی،  تاریخی،  اجتماعی، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 20 مهر 1393 توسط : حسین مردان پور

آیه شماره 67 از سوره مبارکه المائدة
یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْكَافِرِینَ
اى پیامبر آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده ابلاغ كن و اگر نكنى پیامش را نرسانده‏اى و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مى‏دارد آرى خدا گروه كافران را هدایت نمى‏كند
پیامها و نکته ها

1-نوع خطاب، باید با نوع هدف، هماهنگ باشد. چون هدف، رسالت و پیام رسانى است، خطاب هم «یا أیّها الرّسول» است.
2- انتخاب رهبر اسلامى (امام معصوم) باید از سوى خداوند باشد. «بلّغ ما انزل الیك من ربّك»
3- گاهى ابلاغ پیام الهى باید در حضور مردم و مراسم عمومى و با بیعت گرفتن باشد، ابلاغ ولایت با سخن كافى نیست، بلكه باید با عمل باشد. «و ان لم‏تفعل» به جاى «ان لم تبلغ»
4--احكام و پیام‏هاى الهى، همه در یك سطح نیست. گاهى كتمان یك حقیقت، با كتمان تمام حقایق برابر است. «و ان لم تفعل فما بلّغتَ رسالته»
5-اگر رهبرى صحیح نباشد، مكتب نابود و امّت گمراه مى‏شود. «فمابلّغتَ رسالته»
6-ركن اصلى اسلام، امامت و حكومت است. «وان لم‏تفعل فما بلّغتَ رسالته»
7-انكار ولایت، نوعى كفر است. «انّ اللّه لایهدى القوم الكافرین»
8-عنصر زمان و مكان، دو اصل مهم در تبلیغ است. (با توجّه به اینكه این آیه در هجدهم ذى‏الحجّه و در محل جدا شدن كاروان‏هاى حج نازل شد)





طبقه بندی: اعتقادی،  عبادی،  سیاسی،  اجتماعی، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ شنبه 19 مهر 1393 توسط : حسین مردان پور
براى پیامبر خدا صلی الله علیه وآله دو شتر بزرگ آوردند. حضرت به اصحاب فرمود: آیا در میان شما كسى هست دو ركعت نماز بخواند كه در آن هیچ گونه فكر دنیا به خود راه ندهد، تا یكى از این دو شتر را به او بدهم این فرمایش را چند بار تكرار فرمود، كسى از اصحاب پاسخ نداد، امیرالمؤمنین علیه السلام به پاخواست و عرض كرد: یا رسول الله !من مى توانم آن دو ركعت نماز را بخوانم .
پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: بسیار خوب به جاى آور!
امیرالمؤمنین علیه السلام مشغول نماز شد، هنگامى كه سلام نماز را داد جبرئیل نازل شد، عرض كرد: خداوند مى فرماید یكى از شترها را به على بده !
رسول خدا صلی الله علیه وآله  فرمود: شرط من این بود كه هنگام نماز اندیشه اى از امور دنیا را به خود راه ندهد.
جبرئیل گفت، خداوند مى فرماید: هدف على علیه السلام این بود كه كدام شتر چاقتر است او را بگیرد، بكشد و به فقرا بدهد، اندیشه اش براى خدا بود، نه براى خودش بود و نه براى دنیا.
آنگاه پیامبر صلی الله علیه وآله به خاطر تشكر از على هر دو شتر را به او داد.
خداوند نیز در ضمن آیه اى از آن حضرت قدردانى نموده ، فرمود:
«ان فى ذلك لذكرى لمن كان له قلب او القى السمع وهو شهید»
سپس رسول خد صلی الله علیه وآله ا  فرمود: هر كس دو ركعت نماز بخواند و در آن اندیشه اى از امور دنیا به خود راه ندهد، خداوند از او خشنود شده و گناهانش را مى آمرزد.

بحار الانوار ج 36، ص 191




طبقه بندی: تربیتی،  عبادی،  اجتماعی، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 16 مهر 1393 توسط : حسین مردان پور
نجاشى مردى دهقان و حاكم اهواز و شیراز بود، یكى از كارمندانش به امام صادق  علیه السلام عرض كرد: در دفتر نجاشى خراجى به عهده من است و او مؤمن و فرمانبردار شماست اگر صلاح بدانید برایم باو توصیه‏ئى بنویسید، امام صادق علیه السلام نوشت: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ برادرت را شاد كن تا خدا ترا شاد كند.
او نامه را گرفت و نزد نجاشى آمد، زمانى كه در مجلس عمومى نشسته بود، چون خلوت شد نامه را به او داد و گفت: این نامه امام صادق علیه السلام است، نجاشى نامه را بوسید و روى دیده گذاشت و گفت: حاجتت چیست؟ گفت در دفتر شما خراجى بر من است، نجاشى گفت: چه مقدار است؟ گفت: ده هزار درهم، نجاشى دفتردارش را خواست و دستور داد از حساب خود او بپردازد و بدهى او را از دفتر خارج كند و براى سال آینده هم همان مقدار بنام نجاشى بنویسد، سپس باو گفت: آیا ترا شاد كردم؟گفت: آرى قربانت، آنگاه دستور داد باو مركوب و كنیز و نوكرى دهند و نیز دستور داد یك دست لباس به او دادند، و در هر یك از آنها می گفت ترا شاد كردم؟ او می گفت: آرى قربانت، و هر چه او می گفت آرى نجاشى می افزود تا از عطا فراغت یافت، سپس گفت: فرش این اتاق را هم كه رویش نشسته بودم هنگامى كه نامه مولایم را به من دادى ببر و بعد از این هم حوائجت را پیش من آر. مرد فرش را برداشت و خدمت امام صادق علیه السلام رفت و جریان را چنان كه واقع شده بود گزارش داد، حضرت از رفتار او مسرور می شد مرد گفت: مثل اینكه نجاشى با این رفتارش شما را هم شادمان كرد؟ فرمود: آرى بخدا، خدا و پیغمبرش را هم شاد كرد.
اصول كافى- ترجمه مصطفوى، ج‏3، ص: 273 و274.




طبقه بندی: تربیتی،  اجتماعی،  اخلاقی، 
برچسب ها: شادکردن مومن، نجاشی، اهواز، دهقان، حاکم،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ شنبه 5 مهر 1393 توسط : حسین مردان پور